Verdens lengste slep var merket med RadarReflex reflektor
Ny verdensrekord: Slepte 2.500 tonn med rør fra Norge til Malaysia
Pipelife Norge slepte seks 555 meter lange rør fra Telemark til Malaysia. Det kan ende i Guinness rekordbok.
KUN ÉN BÅT: Rørene flyter, så det var ikke behov for mer enn én slepebåt.
Hentet fra E24.NO:
– Det vil jo være morsomt om vi havner der selv om det ikke er den type oppmerksomhet vi lever for, sier prosjektleder Lars Borgen i rørprodusenten Pipelife Norge om muligheten for at rekorden blir offisiell.
Selskapet har nemlig satt ny verdensrekord for slep av rør. Fra Pipelifes fabrikk på Stathelle i Telemark til Bintulu i Malaysia er det 27.720 kilometer. Den reisen har seks rør på 555 meter, som til sammen veide 2.500 tonn, nettopp brukt 190 dager på å legge bak seg.
Det var Teknisk Ukeblad som først omtalte saken.
Dette var verdens lengste rørslep, forteller Borgen. Nå har SinoHydro, det kinesiske selskapet som skal bruke rørene til et kraftanlegg de bygger, tatt initiativ til å få ferden registrert i Guinness rekordbok.
For øyeblikket sier denne årlige utgivelsen ingenting om prestasjoner innen rørslep-segmentet, men Borgen sier de har god oversikt over den relativt smale bransjen.
Den forrige rekorden skal ha vært på rundt halvparten av det aktuelle slepet, også denne satt av Pipelife Norge, da jobben gikk fra Norge til Uruguay.
185 trailere
SinoHydro, mottageren av rekordslepet, er et datterselskap av China Power Corporation – Kinas største kraftutbygger. Pipelife håper rekordleveransen kan være starten på et spennende samarbeid med giganten med 350.000 ansatte.
VERDENSREKORD: Seilasen ned vestkysten av Afrika, rundt Kapp det gode håp og over Det indiske hav til Borneo kom på til sammen 27.720 kilometer og tok 190 dager.
– Vi ser også at prosjektet blir lagt merke til og håper at vårt rekordslep til Malaysia kan gi oss nye muligheter i Asia- og Midtøsten-markedet, sier eksportsjef Trygve Johan Blomster i en pressemelding.
Prosjektleder Borgen forteller at de er et selskap som først og fremst jobber internasjonalt, siden 1995 har de gjort over 150 slep, og at de tar ordrer der det oppstår prosjekter, så lenge det er mulig å gjøre arbeidet lønnsomt.
Han vil ikke ut med hva de tjener på rekordslepet, men forteller at kostnadene som følger med en frakt av dette kaliberet gjør at det vil være nødvendig med såpass stort volum for at det skal bli profitt av det.
For å sette det hele i kontekst:
Skulle de samme rørene blitt transportert til lands, ville det krevd 185 fullastede trailere 18 meter lange rør, opplyser Pipelife.
Flyter på vannet
Men hvorfor behøver en kinesisk utbygger å bestille rør helt fra Norge? Plastmaterialet er en del av forklaringen.
– Vi var de første i verden som lagde så store plastrør. Det som er spesielt med materialet, polyetylen, er at det gjør rørene fleksible – i motsetning til rør av stål, for eksempel. Det er svært gunstig i et land som Malaysia fordi de har stor seismisk aktivitet. Andre typer rør vil under et jordskjelv kunne sprekke, knekke eller synke ned i jorden, forklarer Lars Borgen.
ANKOMST: De seks rørene på en halv kilometer stykket er nå på plass ved kraftverket til Sarawak Energy, som bygges av kinesiske SinoHydro, i Malaysia.
Materialet sørget også for at det som i utgangspunktet høres ut som en langt mer ressurskrevende frakt kunne bli gjennomført av én enkelt slepebåt med et mannskap på fem mann.
– Rørene flyter og krever minimal maskinkraft. Det gjør at én taubåt kan transportere store mengder rør på ett og samme slep, skriver selskapet i meldingen.
Kilde: E24.no, Plastforum.no
KONTAKT OSS
TA KONTAKT MED
ERIK KRISTOFFERSEN
+47 911 19 331
Denne nettsiden benytter reCAPTCHA for beskyttelse mot spam. Les Googles personvernerklæring og vilkår for mer informasjon.